Tuesday, April 20, 2010

Apa benarkah perkahwinan itu indah? Bhg (ii)

Perkahwinan yang asalnya dari fikir, dan perasaan ingin merasa bahagia dan ketenangan telah menjadi kebanyakan impian bagi pasangan berkahwin. Maka perasaan ini terhasil dari satu keingingan dan keinginan ini membawa kepada langkah yang seterusnya iaitu ijab kabul yang kemudiannya menghalalkan perhubungan antara lelaki dan wanita bukan mahram. Perasaan-perasaan ini dirasa dari sebelum perkahwinan sehingga selepas mendirikan rumah tangga.

Maka apabila dinyatakan tentang perasaan, wanita itu adalah lebih sinonim dengannya, tidak hairanlah menurut kajian wanita mempunyai 9 nafsu berbanding 1 akal. Namun ini tidak menjadikan golongan hawa ini terasing dari kaum adam. Malahan pula kaum Hawa mampu bersaing dalam segenap bidang seperti kaum adam dan Islam sendiri mengangkat wanita ke satu martabat yang tinggi selepas perutusan Rasul s.a.w. Dalam tulisan yang terdahulu, aku menyatakan tentang linangan air mata, egois manusia bernama adam dan hawa, cabaran untuk setia, dan lain-lain lagi merupakan dugaan-dugaan dalam mengharungi alam rumah tangga. Kebahagiaan yang diimpikan seharusnya lahir dari iman yang mantap, kerana dengan iman, lahirnya semua sifat mahmudah seperti sabar, tawadduk, redha dan lain-lain. Maka dewasa kini manusia terus hanyut dalam suasana kurangnya keutuhan iman dalam diri dan mengambil tindakan atau keputusan yang terburu-buru. Penulis merasakan ini masalahnya datang dari kurang penilaian dan pengamatan melalui mata hati oleh masyarakat moden zaman ini.

Di sini ada sebuah buku yang penulis cadangkan kepada kalian untuk membacanya, buku itu bertajuk 'Di Jalan Dakwah Aku Menikah', buku ini banyak membuat ku berfikir dan terus berfikir. Buku ini banyak menerangkan tentang hikmah perkahwinan dan juga satu masalah tentang pasangan yang tidak mahu berkahwin kerana terlalu materialistik. Ingin ku tekankan disini adalah tentang pandangan dan pegangan umat Islam kini yang terlalu memikirkan soal materealistik untuk berkahwin. Buku ini banyak membuka mindaku tentang perkara ini. Jadi aku persoalkan, di mana yakin kita terhadap rezeki Allah? terlalu memandang harta dunia sebagai ukuran. Mungkin ada yang menjawab seperti ini "nanti kalau berkahwin dalam keadaan tak "steady" lagi takut menzalimi isteri pula", bagiku inilah sebabnya masyarakat Islam kita ada yang lambat berkahwin dan tidak berkahwin langsung.

Cuba kita rujuk surah An-Nur ayat 32; terdapat satu definisi yang jelas atas masalah umat yang menyatakan tidak boleh berkahwin kerana tiada wang. Saudara saudari yang ku hormati. Rezeki Allah itu maha luas. Maka i'tikad ke atsNya juga perlulah berada pada tahap yang tertinggi. Berkahwin itu ibadat, dan sunnah Rasul, adakah Allah mahu menzalimi hambaNya yang mengikut perintahNya dan sunnah UtusanNya. maka renungkanlah dan jauhi sangka buruk dengan Rabbul 'Izzati. Sesungguhnya rezeki itu tugasNya, bukan kita.

Mungkin juga ada yang bakalan mendekatiku dengan persoalan-persoalan berbunyi
"habis tu, tak perlu kerja lah nak dapat rezeki, kahwin sahaja nanti Allah bg rezeki,"

Maka akan ku sahut dengan satu jawapan yang berdasarkan dalil Al-quran berbunyi

"faiza azamta fatawakkal alallah, innallahha yuhibbul mutawakkilin,'

bermaksud, " jika kamu sudah berazam atau berusaha untuk sesuatu, maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah menyukai golongan yang bertawakkal". Maka sahabat-sahabat, kita sebenarnya perlu selarikan usaha dengan tawakkal kita kepada Allah. Allah menjadikan setiap sesuatu itu pasti ada sebabnya. Maka disini perlu diselarikan asbab untuk memiliki sesuatu, dan Tawakkal kepada zat yang satu. Akan ku hiasi tulisan-tulisan setersnya dengan elemen-elemen perasaan yang lain dan aku harap dengan tulisan yang sedikit demi sedikit ini, dapat memberi manfaat kepada semua yang sudi membaca.. Amin ya rabb..

Renungkanlah Surah An-Nur ayat 32 yang bermaksud:

"Dan nikahlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak (menikah)dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan karuniaNya. Dan Allah Maha Luas Pemberiannya dan Maha Mengetahui'


No comments:

Post a Comment