Thursday, April 22, 2010

Sahabat di Sisi Rasul S. A. W

Sesungguhnya seorang yang bernama HAMBA semestinya taat kepada tuannya...Seorang yang bernama HAMBA semestinya patuh pada setiap suruhan majikannya... Di sinilah bermainnya satu istilah menghambakan diri pada yang maha mencipta, iaitu Allah Azza Wa Jalla... sekadar peringatan buat semua.. sahabat2 radiyallahhu anhum merupakan manusia yang paling hampir dgn Rasul s.a.w...di mana mereka ini, tunduk pada kemurniaan penyampaian nabi, hatta, untuk menggambarkan sifat tawadduk nya mereka ini, sehinggakan para sahabat, pada beberapa ketika, ketika dipersoalkan oleh Rasul s.a.w, mereka padahal sudah tahu jawapannya, namun atas dasar 'ikram' yakni memuliakan junjungan besar solawatullahhi wasalamuhu alaih, mereka diam, dan mengatakan " Allahhu wa Rasuluhu a'lam".

Persoalan yang mahu ditimbulkan sebenarnya, adalah, adakah kita sudah mula manjadikan sahabat-sahabat Rasul S.A.W sebagai ' role model' atau qudwah yang baik selain baginda Rasul sendiri? atau pun kita masih lagi mengagung-agungkan tokoh-tokoh dari barat yang selama ini kebanyakan umat Islam seantero dunia disogokkan dengan kelebihan, taraf ilmu, peribadi tokoh-tokoh barat, sedangkan tokoh-tokoh yang menjadi pendukung kepada agama suci ini diabaikan peribadinya, konteks hidupnya, kemurrniaan sahsiahnya... persoalan ini harus dijawab oleh semua orang Islam, di mana letaknya integriti agama kita,jika kita juga terus mengagung-agungkan tokoh-tokoh dari barat.

Ulama-ulama menyatakan yang kita ini tidak akan sampai kepada taraf sahabat walau sejauh mana hebat ibadat kita,kerana mereka ini hidup pada zaman Rasulullah, susah senang bersama Rasul, mereka jugalah yang mahu turut serta dalam peperangan bersama Rasul menentang orang kafir, dan mereka itu jugalah yang menerima, segala apa yang di sampaikan Rasul s.a.w sama ada Al-quran atau as-sunnah dengan penuh kepercayaan tanpa ragu sekalipun.. satu perbezaan yang diberitahu ulamak tntang sahabat dengan umat islam yang lain, perbezaan ini cukup menonjol, dan bukan semua umat Islam memilki tahap iman seperti mereka. Perbezaan itu adalah sahabat-sahabat ini, memandang setiap sesuatu yang berlaku itu dengan kebesaran Allah.. maka dimanakah kita wahai saudara saudari seagamaku dalam mengutamakan hikmah dan melihat kebesaran Allah dalam segenap kejadian? malah isu atau senario yang bagiku tidak sepatutnya ditimbulkan pada hari ini yang sedikit sebanyak telah merosakkan erti sebenar ukhwah dalam Islam, adalah perpecahan ketara dalam kalangan umat Islam sendiri.

Umar Al-khattab, khalifah kedua Islam selepas Abu Bakar, seorang yang tegas dalam perkara yang berkaitan dengan Islam. Kehebatannya terserlah, kerana ketegasan dan keberanian beliau itu digunakan untuk jalan kebenaran, seperti beliau telah mencabar untuk berlawan satu lawan satu dengan seorang tentera Quraisy.. tergambar dengan jelasnya bahawa 'i'timad' atau kebergantungan mereka ini pada Allah, adalah cukup-cukup tinggi. Malahan Allah sahajalah tempat mereka bergantung dan tiada yang lain selain Allah.. Kehebatan sahabat juga digambarkan oleh Khalid ibni Walid yang pada mulanya sebelum keislaman beliau, beliau merupakan ketua panglima perang bagi kafir Quraisy,namun atas dasar hidayah, maka beliau telah memeluk Islam dan mengepalai angkatan tentera muslimin dalam kebanyakan peperangan.. beliau yang amat mendambakan syahid di medan peperangan itu, dalam satu riwayat, apa yang didambakan tidak kesampaian,kerana beliau menghembuskan nafas terakhir di atas tmpat tidur beliau. ada juga yang meriwayatkan yang tiada satu inci pun, dari tubuh badan beliau yang mana tidak terdapat kesan luka atau parut.. Sungguh dasyat pengobanan sahabat-sahabat untuk Islam tercinta.

Renungi satu hadith yang menunjukkan Rasul s.a.w memuliakan sahabat-sahabatnya dan hadith ini adalah tentang ilmu pengetahuan Ali Karramallahhu Wajhah yang cukup luas.

Maksud hadith ini adalah;
"Aku adalah gedung ilmu, dan Ali adalah pintunya. Maka barang sesiapa yang mendambakan gedung ini, maka masuklah melalui pintunya.."

Begitulah saudara seagamaku. Sedikit renungan tentang betapa pentingnya kisah hidup para sahabat ini untuk dikaji, dihayati, diteladani, sesungguhnya mereka ini adalah yang paling hampir dgn baginda Rasul, dan mereka ini cukup tinggi darjatnya disisi Allah S.W.T.

Ku akhiri renungan ini dengan sebuah puisi bertajuk;

"BERAKHIRNYA KALAM INSAN"

Satu demi satu,
ku tatap dengan penuh pilu,
namun pergimu insan,
kerana janji Zat yang Esa,
kerana janji Yang Maha Pencipta,
kerana janji Pemilik Sidratil Muntaha,

Ditemukan satu titik,
Dari dua penghubung,
Antara dunia dan akhirat,
Antara hak dan kebatilan,
Antara nikmat dan kekufuran,
Antara syukur dan kesombongan,
Antara cinta dan kesenangan,
Dan antara HIDUP dan KEMATIAN.

Insan itu lupa,
Sudah menjadi asam garam dunia,
Persinggahan yang sementara,
Persinggahan yang bakal retak tak lama,
Persinggahan yang sudah puas di noda,
Oleh insan bernama manusia.

Wahai insan jangan kau lupa,
Kelibatmu di dunia ini tak lama,
Rintihlah dengan sepenuh daya,
Merayulah dengan sepenuh jiwa,
Maka detiknya bakal juga kan tiba,
Menghentak jiwa setiap bernyawa,
Untuk kembali kepada Tuhannya.

Perkemaskan iman demi cintaNya,
Mudah kau menyusuri titian siratNya,
Mantap melayari bahtera perhitunganNya,
Siap menghadapi janji-janjiNya,
Apa yang didambakan itulah RahmatNya,
Didiklah jiwa sepenuh masa,
Agar dambaanmu nanti digapai jua.



No comments:

Post a Comment