Tuesday, April 20, 2010

Apa Benarkah Perkahwinan Itu Indah?

Salam semua, sekalung budi dan penghargaan buat semua yang setia menanti dan sudi singgah dalam persinggahan dakwah ini. Nescaya dakwah ini bukan tempat persinggahan saudara2, malah dakwah ini adalah medium berterusan sehingga terpisahnya roh dari jasad, maka pada masa itu, putuslah tanggungjawab berdakwah kepada kita mukallaf dan khalifah utusan Yang Esa...

Teringat aku sabda Rasul S.A.W, yang pada mula sabda baginda berbunyi;

"Golongan-golongan ini akan dipayung bawah rahmat di akhirat kelak"..maka baginda memberitahu bahawa terdapat tujuh golongan, dan salah satu daripada golongan yang bakal dipayung rahmat Allah S.W.T adalah mereka yang berkasih antara satu sama lain kerana ALLAH..

Aku mula berfikir, bagaimanakah yang dimaksud kan baginda "kekasih Allah" itu dengan berkasih antara satu sama lain kerana ALLAH? maka sungguh luas aku dapati pengertiannya dan bukan sahaja pengertian daripada istilah "berkasih" itu dapat disimpulkan sebagai pasangan bercinta sahaja, maka aku terus cuba mendalami walaupun dengan kedangkalan ilmu dan sedaya mana kemampuan diriku, maka ku kaji makna "berkasih" ini" dalam medium2 seperti pengamatan dan pembacaan, maka dengan kasih ALLAH kepada hambaNya yang begitu tagihkan ilmu pengetahuan ini, maka aku diberikan sekali lagi titis2 daripada ilmu ALLAH yang Maha Luas untuk ku memahami perkara ini.

Justeru, penegasan menurut pemahaman ku yang tidak seberapa, maka aku ertikan berkasih itu bukan sahaja menyahut suara cinta kepada pasangan sesama kekasih, tapi ia juga merangkumi ukhwah sesama saudara seagama kita, dan juga cinta kepada ibu bapa, bahkan banyak lagi yang aku tak dapat simpulkan bersama untuk kalian, maka ini datangnya dari kelemahan ku, maka aku berlindung dari Azza Wa Jalla dari segala kelemahan dan sifat malas..aminn... maka aku boleh ertikan berkasih, atau lebih senang dengan liqab cinta ini, satu perkara universal bagiku...interpritasi ilmu amat perlu dalam mengenal cinta... mungkin kalian tidak sependapat denganku dalam perkara mengenai cinta ini...namun bagiku manusia itu berhak berpendapat dan tidak salah berpendapat malah punya hikmah perkongsian kita yang sebegini rupa agar membawa hikmah susunan Allah buat hambaNya yang masih mencari dimanakah cinta sebenar.

Satu demi satu ku dalami, maka aku terjumpa pula istilah perkahwinan. Maka aku bertanya dalam benak kalbuku, adakah ini yang dinamakan cinta yang atau berkasih kerana Tuhan? aku kaji selidik sahabat-sahabat dan saudara seagama yang sudah bernikah...aku kembali kepada tajuk artikel ini " apakah benar perkahwinan itu indah".... aku berfikir sejenak, mencari satu jalan keluar bagi fikrah ku ini, maka ku tatap gelagat pasangan yang sudah berkahwin yang aku kenali.... maka aku dapati satu ketenangan yang diperolehi mereka, dalam berkeluarga, dengan anak-anak dan isteri.... satu ketenangan luar biasa aku jangka... maka ketenangan ini dari mana asalnya kalau tidak perkahwinan? maka timbul dalam hatiku untuk mengubah mereka yang bersikap pessimist atau berburuk sangka terhadap perkahwinan.

Ketenangan yang aku ingin cuba terangkan adalah ketenangan yang sama sekali tidak boleh dirasai, kecuali hanya dengan perkahwinan. Satu ungkapan rasa, fitrah cinta manusia, egois manusia keturunan Adam dan Hawa, linangan air mata, cabaran kesetiaan, kejujran sesama pasangan dan bermacam-macam lagi, aku kira dalam tulisan yang seterusnya... sejujurnya aku menulis ini tidak berniat untuk menyentuh mana-mana pihak kerana matlamat utama ku tetap dakwah...maka aku akan menjadi insan yang sangat bertuah jika ditentang dalam dakwah, ini kerana junjungan mulia Muhammad S.A.W pernah melalui situasi yang sama malah lebih teruk namun keihklasan baginda, untuk maslahah ummah, tidak pernah timbul langsung rasa jemu untuk menyampaikan risalah ALLAH ke pelusuk muka bumi...maka berkongsilah, nescaya perkongsian itu besar manfaatnya.

Maka aku akhiri perjalanan tulisan ku ini sekali lagi dengan sabda Rasul S.A.W yang bermaksud;

"Nikah itu sunnahku, maka siapa yang meninggalkan sunnah ku maka dia bukan dari kalanganku"...

moga menjadi renungan untuk semua dan dengan izin Yang Maha Berkuasa, akan ku rungkai setiap persoalan mengenai cinta, dalam pertemuan yang seterusnya.... insyaAllah....



No comments:

Post a Comment